De baan opbouw

Op deze pagina laat ik zien hoe ik mijn baan gebouwd heb, oké na verloop van tijd ben ik er wel achter gekomen dat het bouwen van een treinbaan echt niet op oude eettafels moet!
De zolder is vroeger altijd mijn speelhok geweest, afwisseling van lego en treinen,  in 2007 heb ik mijn draaitafels er neergezet.
In  2008 heb ik de treinen er weer neer gezet, ik miste het toch wel. De eettafels stonden er nog steeds en het houtwerk heb ik nieuw gekocht, ik denk ah mooi, een goede ondergrond…

De baan die ik toen bouwde was een analoge baan, het materieel en de rails had ik nog van vroeger.


2007
De platen leggen:

Hier is een soort van treinbaan aan het ontstaan:


2008
Digitaal:

In 2008 ben ik eens gaan neuzen naar digitaal ik vond dat stilstaan en geen verlichting  onder andere maar niks, na een tijdje zoeken op internet kwam ik terecht bij Herman ( http://www.stationgoorperron3.nl/nl/ )  Na mail contact en MSN contact bij hem geweest in Zwolle waar hij toen woonde, daar heb ik kennis gemaakt met  digitaal.
Dat leek mij wel wat dus gaan zoeken naar een startset, een Fleischmann Twin-center startset gevonden op marktplaats en aangeschaft.
Toen begon het  spoor virus helemaal! De set was voorzien van een Duitse regio dubbeldekker, ik had mijn zinnen al op Nederlands materieel staan maar dat mocht mijn de pret niet bederven.
Al snel kwamen de eerste Nederlandse treinen er bij.

 
Een kleine digitale treinbaan, op het moment van de koop  woonde ik tijdelijk ergens anders op dat moment, het was een ovaaltje met een paar wissels.

Weer eenmaal terug bij men moeder thuis het analoge tijdperk afgesloten en de huidige baan omgezet naar digitaal:


Direct het nieuwe materieel op de baan gezet en de analoge trafo’s maken plaats voor het Twin-center, dit was alweer wat uitgebreid in de tussen tijd.
En dan is je huidige baan te klein,,, via via een eettafel er bij gehaald ik had er tenslotte al 3 staan en nieuw hout om de baan uit te gaan breiden.


De platen komen op hun plaats, ik had het voor mijn idee handig bedacht om ruimte tussen de tafels en de baan te houden voor stroomkabels t.b.v. wissels, rail voeding en verlichting.


Het krijgt steeds meer de vorm die ik later pas ben gaan uittekenen, ik heb gewoon gaan leggen en zag wel hoe het kwam te liggen.
Ik wou een centraal station, een stukje rangeer en een kopstation op een andere hoogte. Verder had ik nog niet veel bedacht om te gaan maken.


Hier begint het kopstation zen vorm te krijgen, deze heb ik eerder gebouwd dan het  centraal station.
Omdat de afvoer van onze afzuigkap en de houten balken om het dak op het huis te houden, gaan de treinen er met een bochtje om heen.


2010
Het baanplan gaat opnieuw:

Omdat  de baan mij niet meer beviel door dat  er soms wat ontspoorde door het foutief gelegde plan ben ik gaan tekenen en is de baan enigszins aangepast.
Tevens worden er opstel sporen onder de baan gemaakt.